Prostudujte objekt do detailů

Pečlivě si prostudujte fotografovaný objekt. Chcete-li při sportovní fotografii dosáhnout nejlepší výsledky, je důležité pochopit pravidla a technické aspekty sportu, který fotografujete – musíte znát vrcholný bod pohybu i zákulisní momenty sportu. Fotografování akčních sportů může mít velmi rychlé tempo. Pokud nechcete, aby vám něco uniklo, je klíčem mít co nejvíce informací. Aktivní účast na samotném sportu může pomoci a já to často dělám, zvláště když fotografuji horolezce. Rád se také seznamuji se sportovci, jež fotografuji, a v průběhu let jsem si s nimi vybudoval blízké vztahy. Je důležité získat jejich důvěru, protože vám to umožní stát se součástí sportovní aktivity a úspěšně prosadit své kreativní nápady.

Hledejte nové úhly pohledu

Zkoušejte nové úhly pohledu a inspirujte se okolím. Buďte kreativní a poohlédněte se po něčem novém. Vaše fotografie musí vyniknout, takže buďte odvážní a riskujte – nebudete litovat. Jeden ze způsobů, které používám při fotografování z nových úhlů, je použití fotoaparátů z dálky, zvláště když fotografuji sporty, jako jsou skoky z útesu. Fotografováním z dálky můžete dosáhnout takové úhly pohledu, které nelze dosáhnout fyzicky, a můžete fotografovat z více míst najednou. Tím to však pro mě nekončí. Při fotografování horolezců například není k ničemu být dole! V honbě za dokonalým snímkem si rád osvojuji obratnost sportovců, které fotografuji. Když jsem se stal horolezcem, umožnilo mi to vyfotografovat fantastické snímky ze všech úhlů, přičemž jeden z mých oblíbených snímků jsem fotografoval na 910 m vysoké svislé stěně El Capitan v Yosemitském národním parku.

Naučte se ovládat své vybavení

Často máte na jeden snímek pouze několik sekund, takže musíte přesně vědět, co v dané chvíli dělat. Trénujte ovládání svého vybavení a dbejte na to, abyste ještě před začátkem fotografování věděli, který fotoaparát, objektiv a nastavení budou fungovat nejlépe. Na mých fotoaparátech Nikon se mi líbí to, že mohu dělat téměř vše, co potřebuji, aniž bych musel odvracet zrak od hledáčku. To je ideální při fotografování sportů, protože si nemůžete dovolit promeškat určitý moment. Je důležité seznámit se s funkcemi a vědět, které použít v různých situacích. Jejich používání by mělo být druhou přirozeností.

Klíčová je příprava

Je důležité pečlivě naplánovat každý aspekt snímků – místo, načasování, objekt a jejich vzájemnou symbiózu. Připravenost usnadňuje práci a pomáhá dosáhnout potřebný výsledek.  Pokud se dobře připravíte a seznámíte fotografované objekty se svými nápady, může vám to pomoci získat je na svou stranu, aby se podíleli na vytvoření dokonalé snímky. Čím lépe jste připraveni, tím více času máte přizpůsobit se měnícím se situacím a reagovat na ně.

Neberte si zbytečnosti a držte krok

Volba správného vybavení má pro fotografování dobrodružných sportů zásadní význam. Určitě nechcete, aby vás vybavení zpomalovalo, vadilo vám nebo aby přestalo fungovat. Takže pokud víte, že polezete na kopec nebo budete fotografovat skoky z útesu, postarejte se, abyste měli minimální množství základního vybavení a pouze nezbytné doplňkové položky, které vám usnadní práci. Přiznám se, že mám někdy problém zříci se zbytečného vybavení. Vždy chci mít k práci správný nástroj, ale je důležité přizpůsobit množství výbavy snímkům. Snažím se držet starého horolezeckého přísloví: „Méně je více“.

Buďte přizpůsobiví

Je důležité mít představu o snímku, který chcete vytvořit. Vize a její rozvíjení je klíčem ke kreativitě a úspěšnosti fotografa bez ohledu na to, co je objektem jeho fotografií. Je však také důležité zachovat si flexibilitu a otevřenost k dění kolem vás. Někdy se stane, že chci udělat určitý snímek, ale když si promluvím se sportovcem, celá vize se změní. Objekt vám může často poskytnout inspiraci a poučení, které potřebujete.