Nikon Imaging | Česká republika | Europe

Tip odborníka: Můj osvědčený objektiv NIKKOR

Můj osvědčený objektiv NIKKOR
Proč dávám přednost objektivu AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR

Článek a snímky poskytl Vincent Versace.

 

„Máme umění, abychom na pravdu nezašli“

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28–300 mm f3,5–5,6G ED VR, 1 s, f/11, ISO 500, časová automatika, měření expozice Matrix. Objektiv nastaven na 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28–300 mm f3,5–5,6G ED VR, 1/10 s, f/4,8, ISO 200, časová automatika, měření expozice Matrix. Objektiv nastaven na 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR, ¼ s, f/32, ISO 100, časová automatika, integrální měření expozice se zdůrazněným středem. Objektiv nastaven na 78 mm

Cestujte nalehko s minimem vybavení

Každý umělec má nástroj. Nástroj prostřednictvím kterého každý umělec projevuje svou tvořivost – od hudebníka a fyzického nástroje po více metaforický případ malířů, kteří používají plátna a štětce, nebo tanečníků, kteří projevují svou tvořivost prostřednictvím svých těl.

V případě fotografa jde o fotoaparát a objektiv. Objektiv je štětcem, obrazový snímač fotoaparátu je plátnem, obrazový soubor je notovým listem a výsledný snímek je symfonií.

Pokud bych si musel vybrat jediný prvek, který má největší vliv na výsledný vzhled mých snímků, zvolil bych použitý objektiv. Vlastním více objektivů než malá fotoprodejna. Ze všech věcí, na které se mě lidé ptají, není nejvíce kladenou otázkou, proč jsem něco fotografoval tak, jak jsem to fotografoval, ale jaký fotoaparát, objektiv a clonové číslo jsem použil. Odpověď je následující: mým osvědčeným fotoaparátem je Nikon D750 (nahradil Nikon D610, který nahradil D600, který nahradil D3X) a mým osvědčeným objektivem je AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR.

Toto je má odpověď na položenou otázku, ale není to příliš nápomocná odpověď. Přesnější otázkou by bylo, proč upřednostňuji tento jeden objektiv před všemi ostatními. Každý objektiv má své vlastní kvality, které jej činí jedinečným. Upřednostňuji objektiv 28–300 mm pro odlišný způsob, jakým ohýbá světlo oproti jiným objektivům. Jde o vhodnou volbu pro mé současné fotografické potřeby. Každé rozhodnutí týkající se snímku – až po výsledný výtisk – musí být učiněno v okamžiku, kdy vás zaujme objekt a kdy stisknete spoušť.

Když nejsem v ateliéru, beru si s sebou do terénu čtyři těla fotoaparátů a devět objektivů; objektiv 28–300 mm si vybírám ve většině případů z toho důvodu, že jde o ideální objektiv pro pouliční fotografii. Mohu jít od širokoúhlého objektivu – ohnisková vzdálenost 28 mm má obrazový úhel přibližně odpovídající základnímu zornému úhlu lidského vidění – až do teleobjektivu 300 mm, který je dostatečný na to, abych zachytil všechny póry pleti fotografované osoby, aniž bych vzbudil její pozornost svou přílišnou blízkostí. To je vzdálenost, kdy „cítíte“, že se na vás někdo dívá.

Během čtyř výměn těl fotoaparátů jsem si ponechal jeden objektiv jako svůj „hlavní“. To, co způsobilo toto rozhodnutí, byla souhra událostí. Nejprve šlo o vývoj obrazového snímače s 24 miliony pixelů ve formátu kinofilmu pro přístroj Nikon D3X. 24 milionů pixelů je magické číslo; tento počet pixelů poskytuje dostatečné rozlišení pro vysoce kvalitní výtisky ve formátu 112 cm × 92 cm. Dále to byl vývoj obrazového snímače s 24 miliony pixelů, který poskytuje obrazové soubory téměř bez obrazového šumu při vysokých citlivostech ISO. Počínaje fotoaparátem Nikon D600, poté přístrojem Nikon D610 a nyní D750 jsem se postupně naučil důvěřovat fotografování při zapnuté automatické regulaci citlivosti ISO. A mám vynikající snímky s velmi nízkou úrovní šumu, které byly pořízeny velmi vysokými hodnotami ISO. Tato kvalita obrazu je výsledkem trvalého vývoje obrazových snímačů firmou, systému zpracování obrazu EXPEED 4 a objektivů NIKKOR s neuvěřitelně kvalitní optikou.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR, 1/30 s, f/5,6, ISO 400, časová automatika, měření expozice Matrix. Objektiv nastaven na 300 mm

Jak jsem zmínil dříve, velmi věřím myšlence, že objektiv je štětcem a obrazový snímač fotoaparátu plátnem umělce. Proto cestuji v terénu s mnoha různými objektivy. Ale přestože cestuji se všemi těmito objektivy, stále mám tendenci používat objektiv 28–300 mm. Anebo když potřebuji řešení s jediným objektivem, je mou volbou 28–300 mm. Tento objektiv je ideální v okamžicích, kdy nevím, jestli budu potřebovat širokoúhlý objektiv nebo teleobjektiv – což se stává v terénu prakticky pokaždé.

Důvodem mé volby je důležitost jevu nazývaného „bokeh“, což je způsob reprodukce neostrých míst obrazu objektivem. To je podle mého názoru nejdůležitější kritérium při výběru objektivu. Všechny objektivy zaostří objekt, ale způsob, jak objektiv zvládá přechod od ostrých k neostrým místům, má větší význam. Snímek obsahuje více nezaostřených objektů než ostrých: to je prostá fyzika objektivů. Pro mě má větší význam než cokoli jiného, že kromě perfektní ostrosti obrazu v místě zaostření poskytuje 28–300 mm perfektní bokeh. Pokud tuto schopnost zkombinujete se zlepšenou citlivostí obrazový snímačů ve fotoaparátech D4S, D750 a D610 za nízké hladiny osvětlení, jsou výsledkem vynikající snímky. Obrazové snímače těchto fotoaparátů mi poskytují příležitost zachytit to nejlepší světlo, extrémně nízkou hladinu osvětlení při cloně a času závěrky, které zmrazí fotografovaný okamžik. Což znamená, že již nejsem za nízké hladiny osvětlení závislý na objektivech s vysokou světelností (f/1,4, f/2 nebo f/2,8). Mohu použít a také používám tyto typy objektivů pro jejich bokeh, ale již na nich nejsem závislý v případech s nízkou hladinou nebo i téměř žádným osvětlením.

Během třech mých posledních fotografických akcí v Barmě, třech fotografických akcí na Kubě a dvou v Indii, resp. prakticky při každém fotografování mezi těmito zakázkami, jsem se jako na hlavní objektiv vždy spoléhal na objektiv 28–300 mm. V posledních pěti letech jsem pořídil více snímků objektivem 28–300 mm než kterýmkoli jiným ze svých objektivů.

Jsem pouze tak dobrý, jako okamžiky, které mne zaujmou, a situace odvíjející se před mým objektivem. Mé výsledné snímky jsou pouze tak dobré, jak umožňuje kvalita objektivu a fotoaparátu použitého pro zachycení těchto okamžiků. Snímky, které vytvářím, jsou hodnocením mé kariéry. V posledních pěti letech jsem si zvolil, že budu ohýbat světlo převážně s využitím objektivu 28–300 mm. Těla fotoaparátů přicházejí a odcházejí, ale objektivy jsou věčné.

Článek a snímky poskytl Vincent Versace.