Nikon Imaging | Česká republika | Europe

Jak pořídit lepší portréty

Poznejte jednotlivé prvky dobré portrétní fotografie

Jistě to nemůže být tak obtížné, že? Vaše přítelkyně/manželka/dítě chce vyfotografovat. Máte kvalitní digitální fotoaparát, tak jej vezmete a pořídíte snímek. Ale výsledek vás neuspokojuje a vy nevíte proč. Je ostrý a správně exponovaný, tak kde je problém? Právě jste poznali, že pořízení dobrého portrétu vyžaduje více, než jen technicky správné provedení.

Nejprve přemýšlejte o pozadí. Nemělo by odvádět pozornost od objektu. Hladká zeď, tmavě zelené listí – vhodné je vše, co je jednoduché (bez výrazných linií nebo vzorů). Není nic horšího než linie, sloup nebo větev, která vypadá, jako kdyby vyrůstala z hlavy objektu.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, clonová automatika, měření expozice Matrix, doplňkový záblesk.

Na tomto snímku „vyrůstá“ sloup dopravního značení z hlavy objektu.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, clonová automatika, měření expozice Matrix, doplňkový záblesk.

Na tomto snímku jsme se přemístili o několik metrů – na místo bez dopravních značek – a získali příjemněji působící snímek.

Berte v úvahu pozadí

Pokud fotografujete někoho proti jasnému pozadí, můžete skončit se siluetou na snímku. Důvodem je jas pozadí, který způsobí podexponování objektu fotoaparátem, takže objekt vyjde tmavý. Abyste tento problém překonali, můžete vyklopit vestavěný blesk vaší digitální jednooké zrcadlovky Nikon nebo zapnout blesk na digitálním fotoaparátu COOLPIX nebo Nikon 1. Ale pokud přidáte světlo do tváře, stále budete mít problém s jasným pozadím. 

Každá digitální jednooká zrcadlovka Nikon a každý fotoaparát COOLPIX jsou vybaveny korekcí expozice. Přeexponováním objektu otevřením clony o jedno či dvě clonová čísla nebo stejným prodloužením času závěrky dosáhnete bez použití blesku správné expozice objektu na jasném pozadí. Pokud výsledky stále nejsou dobré, vyzkoušejte jiné pozadí: přednostně takové, které je tmavší než objekt.

Mějte na paměti, že obsahem snímku je váš objekt. Nefotografujte celé jeho okolí. Přibližte se fyzicky k objektu nebo použijte teleobjektiv či objektiv se zoomem. Izolujte objekt na jednoduchém pozadí, které naleznete. Hlavy osob mají svislý tvar, proto je fotografujte stejně. Vodorovné portréty mohou vypadat nepřirozeně.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2,8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, časová automatika, měření expozice Matrix, vestavěný výklopný blesk v režimu doplňkového záblesku.

Kompozice tohoto portrétu není vůbec zajímavá. Objekt sedí před cihlovou zdí uprostřed záběru a okolo je mnoho zabraného prostoru, který ničím nepřispívá ke snímku.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2,8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, časová automatika, měření expozice Matrix, vestavěný výklopný blesk v režimu doplňkového záblesku.

U tohoto snímku jsme požádali náš objekt, aby se opřel o zeď a natočil tváří zpět k fotoaparátu. Rovněž jsme vytvořili těsnější výřez – svislý – pro dosažení zajímavějšího vzhledu. Cihlová zeď v pozadí se nyní stává dynamickým prvkem kompozice.

Myslete na správný vzhled

Dále věnujte pozornost oblečení objektu. Pro portréty jsou vhodné jednolité barvy – zejména proto, že neruší. Jasné vzory nefungují: přitahují pozornost na sebe a odvádějí pozornost od tváře.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24–85 mm f/2,8–4D IF, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, časová automatika, měření expozice Matrix, vestavěný výklopný blesk v režimu doplňkového záblesku.

Na tomto snímku je objekt nejen oblečen do vzorované košile, ale rovněž sedí vedle police s mnoha různými předměty (vlevo) a na druhé straně spočívají na jeho rameni svislé žaluzie.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24–85 mm f/2,8–4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, časová automatika, měření expozice Matrix, blesk SB-900 pracující s nepřímým zábleskem odraženým od stropu a odrazná deska vrhající světlo na objekt.

Na tomto snímku jsme požádali objekt, aby se přemístil – takže se ze svislých žaluzií stalo pozadí. Rovněž jsme objekt požádali, aby se převlékl do jednobarevného trička. A za pomoci zoomu pro dosažení těsnějšího výřezu jsme odstranili zbývající rušivé prvky. Světlo odražené od stropu poskytuje měkké osvětlení snímku.

Příznivé úhly pohledu

A nakonec: pokud nepořizujete snímky zločinců pro místní policejní oddělení, nefotografujte objekt přímo zpředu. Nechte objekt, aby se natočil tělem trochu do úhlu (nějakých 45 ° směrem od vás) a otočil hlavu zpět tváří k vám. Tato póza působí příznivěji a osoby rovněž vypadají štíhlejší.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, časová automatika, měření expozice Matrix, blesk SB-900, osvětlení přímým zábleskem. 

Tento snímek vykazuje několik problémů. Zaprvé je objekt osvětlen přímým zábleskem a na pozadí se tak vyskytují tvrdé stíny.

Zadruhé je pozadí trochu rušivé – obsahuje části rámečků s obrázky na stranách, viditelný strop nahoře a křeslo blízko spodní části. A nakonec je zde čelní pozice, která nevypadá dobře.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, časová automatika, měření expozice Matrix, blesk SB-900, osvětlení nepřímým zábleskem.

Kvalitního snímku jsme dosáhli nastavením delší ohniskové vzdálenosti pro izolaci objektu. Pozadí nadále neruší. Odražením záblesku od stropu jsme změkčili osvětlení (a odstranili jsme tvrdé stíny odvádějící pozornost od objektu).

A namísto pozice objektu čelem k fotoaparátu jsme jej požádali, aby se postavil šikmo s hlavou otočenou zpět k fotoaparátu a se zkříženýma rukama.

Článek a snímky poskytl Gary Small.