Nikon Imaging | Česká republika | Europe

Principy neostrého zobrazení popředí a pozadí (bokeh) pro začátečníky

Slovo „Bokeh“ pochází z japonského slova boke (ボケ), které znamená „rozmazání“ nebo „závoj“ – nebo boke-aji, což je „kvalita rozmazání“. Bokeh se vyslovuje BOH-Kə nebo BOH-kay.

Pokud navštívíte libovolnou webovou stránku nebo fórum věnované fotografii, naleznete množství debat o příznivé reprodukci neostrých míst (bokeh), kterou umožňují oblíbené objektivy s vysokou světelností daného uživatele. Najdete přehršel expresivních popisů: jemně odstupňovaná, úžasná, skvělá, dobrá, krásná, sametová, excelentní ...ale co je vlastně bokeh?

Bokeh lze definovat jako „účinek měkce rozostřeného pozadí, které získáte při fotografování objektu objektivem s vysokou světelností při plně otevřené cloně“. Jednoduše řečeno, bokeh je estetickou kvalitou neostrých oblastí snímku.

I když je bokeh vlastně charakteristickým prvkem snímků, určuje jeho vzhled a velikost použitý objektiv. Bokeh je obvykle patrnější ve světlech a jeho vzhled je ovlivněn tvarem otvoru clony tvořeným lamelami clony v objektivu. Objektiv s lamelami tvořícími kruhovější otvor clony má okrouhlejší, měkčí kroužky zobrazující neostré nejvyšší jasy. Objektiv s clonou poskytující otvor clony ve tvaru mnohohranu poskytne ten samý tvar reprodukovaným nejvyšším jasům.

Dosažení neostrých míst (bokeh) na snímcích

Pro dosažení snímků s kvalitní reprodukcí neostrých míst obrazu (bokeh) potřebujete objektiv s vysokou světelností – čím světelnější, tím lépe. Budete potřebovat objektiv se světelností minimálně f/2,8, přičemž ideální jsou ještě vyšší světelnosti f/2, f/1,8 nebo f/1,4. Mnoho fotografů rádo používá vysoce světelné objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností pro snímky, u kterých chtějí dosáhnout kvalitní reprodukce neostrých míst obrazu (bokeh).

Vzhledem k tomu, že budete fotografovat s objektivem nastaveným na plně otevřenou clonu, bude jako expoziční režim nejvhodnější časová automatika nebo manuální expoziční režim. Manuální expoziční režim vám umožní volit clonu i čas závěrky. Časová automatika umožňuje vybrat clonové číslo (clonu), zatímco fotoaparát vybere vhodný čas závěrky pro správnou expozici. Rovněž můžete použít flexibilní program, který vám také umožní zvolit kombinaci nejmenšího možného zaclonění a odpovídajícího času závěrky.

Pokud však nevlastníte objektiv s vysokou světelností, žádný strach. Zvětšením vzdálenosti mezi pozadím a objektem můžete dosáhnout neostrých míst (bokeh) na snímcích i při vyšších clonových číslech.

Chcete-li zvýšit pravděpodobnost výskytu neostrých míst (bokeh) na snímcích, zvětšete vzdálenost mezi objektem a pozadím. Můžete tak učinit zmenšením vzdálenosti mezi fotoaparátem a objektem. Čím menší je hloubka ostrosti nebo čím vzdálenější je pozadí, tím více získáte neostrých míst. Nejvyšší jasy v pozadí budou rovněž vykazovat více viditelné neostrosti (bokeh). Pokud využíváte protisvětlo, boční světlo nebo vlasové světlo, mohou být neostrá místa přívětivější na pohled.

Excelentním motivem pro neostrá místa (bokeh) jsou portréty. Zejména portréty z blízkých vzdáleností obsahují patrná neostrá místa (bokeh). Pro zobrazení neostrých míst (bokeh) jsou populární rovněž snímky zblízka a makrosnímky květin a dalších přírodních objektů. A skupina barevných světel (holiday lights) nebo jiných objektů s vysokou odrazností cíleně fotografovaných v rozostřeném stavu vytvoří difuzní kroužky zářícího světla.

Neostrá místa (bokeh) mohou změkčit i jinak jasně osvětlené snímky. Pomocí této techniky pro oddělení objektu od pozadí lze rovněž využít i ne zcela fotogenické pozadí. Protože neostrost je difuzní, pomůže zaměřit pozornost na objekt namísto toho, aby ji odváděla.

Článek a snímky poskytli Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman a Paul Van Allen